Iedereen kent AIDA: Attention, Interest, Desire, Action. Het is ’s werelds oudste, eenvoudigste en krachtigste formule om communicatie op te zetten gericht op het aantrekken van, en verbinden met, doelgroepen. Helaas is het niet de beste formule om succesvol te zijn op beurzen. Daar, in de frontlinie van zakendoen, heeft u één wijziging in de AIDA-formule nodig om geweldige resultaten te behalen!
Dit is AIDA voor Beursdeelname©. Voor iedereen die deelneemt aan beurzen met als doel nieuwe contacten en nieuwe leads te krijgen. Het is meer dan communicatie alleen. Dit is de AIDA waarmee u een enthousiaste en verbindende interactie krijgt. Door slechts één enkele wijziging:
Kiezen uit de twee manieren van activatie
De meest succesvolle, publiekstrekkende stands zijn de stands die bezoekers aanzetten tot interactie. Wanneer uw merk an-sich geen garantie is om op de beurs automatisch nieuwe contacten te generen, is activering van bezoekers het antwoord. Hoe u dat doet? U kiest u twee manieren.
1. Activatie in uw propositie
Is het voor uw bedrijfsgroei van belang dat uw doelgroepbezoekers uw visie en propositie aan hen begrijpen en deze erkennen en overnemen? Activeer ze dan met een propositie-ervaring. Maak van uw bezoekers interactieve acteurs of interactie publiek in een aantrekkelijke ‘Waarom”- en ‘ Wat levert het mij op’-ervaring op uw stand. Onderwerp ze aan de “pains” en de “gains” op een manier waarmee ze zich kunnen identificeren en laat ze de waarde van uw propositie beleven. Houd de ervaring eenvoudig, leuk en persoonlijk. Blijf weg van het presenteren van rationele of gedetailleerde oplossingen. Emotie gaat aan logica vooraf. Ga voor het scheppen van een sterke emotionele band met uw propositie. Eén die bij bezoekers het gevoel oproept: “Dit is iets voor mij!”.
2. Activatie in uw beursdoelen
Wanneer uw product of propositie geen nadere uitleg behoeft om de boodschap over te brengen, dan is het zaak om bezoekers te activeren in uw beursdoel om zoveel mogelijk leads uit de beursdeelname te halen. Omdat leads altijd ontstaan vanuit een eerste-contact, moet u bezoekers in het contactgedeelte van de ontmoeting activeren. Om op grote schaal contacten te genereren, laat u de bezoekers op of rond uw stand iets doen dat u initieert. De bezoeker moet letterlijk een handeling verrichten. Maakt niet uit wat eigenlijk, al is het maar iets van u aanpakken. Benader uw bezoekers enthousiast met iets waar ze direct het profijt van inzien, het leuk vinden of waarderen. Wat de bezoeker doet hoeft ook niet perse betrekking te hebben op uw bedrijf of product. Laten kiezen uit een heerlijke chocolade-traktatie die u hen persoonlijk aanbiedt, het volstaat. Het laten draaien aan een rad van fortuin om een prijs te winnen, ook prima.
WILT U OOK EEN KRACHTIG ACTIVATIECONCEPT? NEEM CONTACT OP MET INTRASERVICE.
Gepubliceerd : 10 April 2020
Auteur : Ton Willemse, internationaal beurstrainer en beursconsultant
AIDA voor Beursdeelname©, Intraservice BV, Nederland